Lars Brander / Emelie Nyberin, Miljöförvaltningen Malmö


Jakten på "svarta" verkstäder

Miljöinspektörerna Lars Brander och Emelie Nyberin på Miljöförvaltningen i Malmö. De berättar om hur de jobbar för att avslöja olagliga verkstäder.

Martin Jillbratt, Thomas Poppe & Magnus Wideson, Atteviks Nässjö


Hur blir man bästa skadeverkstaden

Hög kompetens, starkt kvalitetsmedvetande och stor insikt om vikten av nöjda kunder. Atteviks i Nässjö jobbar både med intern och extern kvalitet på ett mycket kontrollerat, professionellt och systematiskt sätt och det har gett verklig framgång. Det gav resultat förra året då Atteviks tog hem Årets Skadeverkstad på Motorgalan 2018.

Jonny Lindroos / Anette Tyche, Notifind


Så skapar du en lyckad kundresa

Case: Så skapar du en lyckad kundresa. Ju högre servicegrad för att ta hand om dina kunder -desto bättre resultat kan du förvänta dig. Det handlar om att det ska vara enkelt att boka, personligt bemötande på plats, ge kunden all viktig information som kan behövas och glöm inte bort uppföljningen. Med alla dessa delar på plats skapar man en kundresa som är trygg, serviceminded och visar att man är "på tå" för kunden.

Helgi Gestsson, Director Customer Services MB Cars på Mercedes-Benz Sverige och Danmark


Digitaliseringen inom automotive

Hur kommer framtiden se ut när det digitala tar över allt mer i både vår vardag och på jobbet.

Bo Ericsson, VD, SFVF


Säkerhet vid hantering av gas- och elbilar

Bo Ericsson, intitiativtagare till SGF SäkerhetsGruppen för Fordon, tar upp och belyser den senaste tidens olyckor med gasfordon. Dessutom genomgång av vad verkstaden bör tänka på vid hantering av gas- och elfordon.

Jonas Örnmark, Speedy


Hur jobbar en AC-certifierad verkstad

Varför behöver man ett AC-certifikat? Hur skaffar man ett AC-certifikat? Hur tillämpar man och underhåller sitt certifikat? Med fler frågor och svar, kring en AC-bilverkstads vardag.

Conny Svensson, Riksskatteverket


Har du glömt personalliggaren? Det kan bli dyrt

Skatteverket kollar och utdelar dryga böter. Nu kommer samordnade myndigheter bland annat Gränspolisen också att intensifiera jakten på svarta verkstäder och olaglig arbetskraft.

Ulf Stefansson, jurist, SFVF


Godkänd Bilverkstad och juridiken

Berättar om hur långt införandet av GBV (Godkänd Bilverkstad) kommit och vilka juridiska frågor som kan bli aktuella för anslutna verkstäder.

Alexander Westerling, Hawco


Framtidens verkstadsinformation med POC

POC, Proof Of Concept är konceptvalidering och en pilot körs nu på Subaru Center i två delar: 1: Teknisk: Kameran/sensorn har egen mjukvara som validerar/texttolkar registreringsnummer. 2: Innehåll: Här finns en mängd användningsområden för verkstaden: Kombination av olika datakällor: DMS-data (vad för slags arbete har utförts på bilen?), data från bilregistret, data från servicebeteende m.m.

Robert Johansson, Servicemarknadschef, Mechanum


Tjäna pengar på miljösatsning i verkstaden

Hur kan man spara 100 000 kr på hantering av sopor från verkstaden? Jo, med rätt miljötänk går det att förbättra lönsamheten. Robert Johansson, servicemarknadschef på Mechanum i Malmö berättar hur det går till. Dessutom kommer han att ta upp rekrytering och hur man håller mekanikerna uppdaterade när man hanterar 10 olika bilmärken i verkstaden.